نام اتصالات گالوانیزه

نام اتصالات گالوانیزه

در این مطلب سعی بر این داریم که توضیح مختصری در مورد اهمیت تاسیسات بالاخص سیستم لوله کشی گالوانیزه بپردازیم و در مورد انواع اتصالات و کاربرد هر کدام اطلاعاتی را بدهیم.

لوله کشی به نصب لوله های فلزی، پلاستیکی،سیمانی و غیره به منظور انتقال مایعات،گازها و گاه جامدات کوچک گفته می شود. در صنعت قطعات لوله کشی می توانند از چوب، شیشه، فولاد، آلومنیوم، پلاستیک و سیمان ساخته شوند. گاه در صنعت برای قطعات لوله کشی از تیتانیوم کروم و دیگر آلیاژهای فولادی هم استفاده می شود. لوله کشی در انتقال آب سرد و گرم آشامیدنی و تاسیسات گرمایشی ساختمان ،تاسیسات صنعتی، انتقال مواد شیمیایی بازی و اسیدی، سامانه های پنوماتیک و هوای فشرده، شبکه های آبرسانی شهری، صنعتی و کشاورزی و موارد دیگر کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله ها و اتصالات فولادی کاربردی ترین و متداول ترین مورد در لوله کشی صنعتی به خاطر استحکام بالا و مقاومت در برابر گرما می باشد که فقط یک ضعف بزرگ

دارد و آن آسیب پذیری در برابر رطوبت و خوردگی است. ضعفی که منجر به خسارات فراوانی مادی و جانی می شود. یکی از بهترین راه حل های ارائه شده برای این مشکل آبکاری سطح فولاد به وسیله فلز روی می باشد که مانند سپری مستحکم در برابر اکسیداسیون و خوردگی و به مرور پوسیدگی محافظت نماید.

سال 1772 لوئیچی گالوانی که فرآیند گالوانیزاسیون به نام آن نام گذاری شده است موفق به کشف فرآیند های الکترو شیمیایی بین فلزات شد و تا به امروز با پیشرفت تکنولوژی گالوانیزاسیون به روشهای مختلفی انجام می شود.

تا اینجا با موارد استفاده از لوله های فلزی و مقاوم سازی آن در برابر اکسیداسیون  و خوردگی به وسیله فلز روی و عملیات گالوانیزاسیون آشنا شده ایم حال می خواهیم با کاربرد های مهمی که اتصالات در سیستم لوله کشی دارد آشنا شویم.

یکی از کاربردهای مهمی که اتصالات در سیستم لوله کشی دارد این است که به راحتی می توان با استفاده از این تجهیزات، جهت و سایز لوله کشی را تغییر داد. به همین دلیل در کنار لوله اتصالات مهم ترین تجهیزات به شمار می آیند.

برای ساخت اتصالات گالوانیزه از روشهای مختلفی استفاده می شود که معمولاٌ به صورت دسته ای تولید می شود و البته به صورت فورج نیز تولید می شود.

در روش فورج قطعه اولیه در میان دو نیمه قالب قرار می گیرد و نیرویی زیاد به صورت آرام و گاهی ضربه ای به آن وارد می شود. به این ترتیب قطعه ای گداخته در محیط قالب شکل و فرم داخل قالب را به خود می گیرد و فلز اضافی به حفره فلاش وارد می شود که بعداٌ از قطعه جدا می شود و دور ریز قطعه فورج شده محسوب می گردد.

اتصالات گالوانیزه زیادی در بازار وجود دارند که هر یک بنا به نیاز و سایزی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مهمترین اتصالات گالوانیزه می توان به زانوهای مساوی،زانو های تبدیلی، سه راهی مساوی، سه راهی نا مساوی (تبدیلی)، چپقی، مغزی های کوتاه و باند، بوشن های کوتاه و بلند، تبدیل، مهره و ماسوره، رایزرها، توپیچ و روپیچ، فلنچ و موارد دیگر که همه آنها به صورت دنده ای می باشد  این اتصالات به صورت کاملاٌ نر، کاملاٌ ماده و یا نر و ماده در سایزهای مختلف از 4/1 تا 6 اینچ موجود می باشد.

خرید اتصالات گالوانیزه

حال می خواهیم در موارد کاربرد و مشخصات اتصالات گالوانیزه ای که ذکر شد توضیحاتی را ارائه بدهیم.

اتصالات مغزی گالوانیزه:

از مغزی ها معمولاٌ برای اتصال دو قطعه از اجزای لوله کشی و همچنین تغییر دادن قطر لوله ها استفاده می شود. مغزی به قطعه کوتاه آهن ریخته شده در قالب گفته می شود که دو سر خارجی آن اصطلاحاٌ دنده می گردد. مغزی ها در دو نوع روپیچ توپیچ و روپیچ ساده دسته بندی می شوند. نوعی دیگر از مغزی ها با نام لوله مغزی نیز در اتصالات لوله کشی به کار برده می شوند. این لوله ها معمولاٌ طولی کمتر از 30 سانتی متر دارند و در دو سر آنها عملیات رزوه کاری انجام شده است. این مسئله باعث می شود تا تعویض این نوع لوله ها بسیار آسان انجام شود.

درپوش لوله گالوانیزه

از درپوش ها برای مسدود ساختن لوله ها و انشعابات آنها استفاده می شود. درپوش ها به طور کلی به دو نوع چها گوشه و شش گوشه تقسیم بندی می شوند. نوع اول معمولاٌ برای لوله هایی با قطر کم و نوع دوم برای لوله های بزرگتر استفاده می شوند. از درپوش ها می توان برای لوله هایی استفاده کرد که در قسمت انتهایی خود رزوه مادگی دارند. یکی از موارد استفاده درپوش ها در دریچه های مربوط به بازدید است.

مهره و ماسوره

یکی از متداول ترین نوع اتصالات لوله کشی مهره وماسوره ها می باشند. مهره ماسوره از سه تیکه جداگانه قسمت نری، مادگی و قسمت واسط ارتباطی تشکیل شده اند. این دو قسمت با توجه به نوع رزوه ای که دارند بر روی دو لوله ای که قصد اتصالشان را داریم قرار می گیرند، سپس جفت شده و واسط مانند یک پل ارتباطی، اتصال را بین اجزای دیگر برقرار می کند.

قیمت اتصالات گالوانیزه

سه راهی اتصال گالوانیزه

با استفاده از این وسیله می توان انشعاب های فرعی را در طول لوله اصلی ایجاد کرد. سه راهی ها کاربردی ترین قسمت اتصالات لوله کشی ساختمان به شمار می آیند و در انواع مختلفی تولید می شوند. هر یک از این سه راهی ها کاربرد ویژه ای دارند در ادامه به معرفی معروف ترین سه راهی ها می پردازیم.

سه راهی تبدیل گالوانیزه

از این سه راهی به منظور ایجاد انشعابات توسط لوله هایی با قطر متفاوت استفاده می شود. سه راهی های تبدیل در اندازه های مختلف و دو نوع روپیچ و توپیچ و دنده از داخل تولید می شوند.

سه راهی معادل گالوانیزه

این نوع سه راهی که از آن به عنوان سه راهی قائم نیز یاد می شود تنها برای انشعاب دادن به لوله های هم قطر لوله اصلی که در زاویه 90 درجه قرار گرفته اند استفاده می شوند. سه راهی قائم از داخل دارای رزوه جهت اتصال می باشند.

سه راهی 45 درجه گالوانیزه

استفاده از این نوع سه راهی ها که مانند سه راهی های نوع قائم از داخل دنده شده اند در اتصالات لوله کشی فاضلاب بسیار پر کاربرد است. همانطور که از نام این سه راهی مشخص است کاربرد آن در ایجاد انشعابات 45 درجه ای می باشد.

چهار راهی اتصال گالوانیزه

چهار راهی ها نیز عملکردی مشابه سه راهی ها دارند با این تفاوت که استفاده از این نوع اتصالات لوله کشی بسیار محدود می باشد. لازم به ذکر است معمولاٌ از چهار راهی ها برای ایجاد انشعاب در لوله های کم قطر استفاده نمی شود.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.